OMDENKEN

De bedoeling van omdenken is;  denk problemen om in : mogelijkheden : je maakt van een bestaand probleem een nieuwe mogelijkheid. Het kenmerkende van omdenken is dat je het probleem niet oplost, je werkt het ook niet weg, maar je gebruikt het in je eigen voordeel. Je zou ook kunnen zeggen: de energie die nodig is om iets tot een probleem te maken, gebruik je in je eigen voordeel. Je maakt van een vijand een bondgenoot. Van een gebrek maak je een talent. Van een kleine kamer een grote kamer !

Ja-maar

De kerngedachte van omdenken is dat je ‘ja’ zegt tegen de werkelijkheid, dat je stopt je te verzetten tegen problemen, maar de dingen accepteert zoals ze zijn. Hoe moeilijk dat soms ook is. Dat doe je door eerst het probleem tot feiten te ‘deconstrueren’ en daarna op basis van de feiten een nieuwe mogelijkheid te ‘construeren’.

Probleem

Problemen omdenken klinkt simpel. In de praktijk is het dat niet. Integendeel.

We raken voortdurend het spoor bijster. Of we pakken het verkeerde probleem aan. Om die reden even een filosofisch uitstapje.

Over de vraag of problemen überhaupt wel bestaan.

Het woord ‘probleem’ zelf suggereert namelijk dat het om één ding zou gaan. Een denkfout.

Een probleem is voor ons zoiets als ’s avonds lekker op de bank zitten en dat opeens de deurbel gaat. rritant. Op zo’n moment stellen we de bel gelijk aan het probleem. Bel is probleem. De werkelijkheid is (helaas) complexer. Een probleem  bestaat namelijk altijd uit twee dingen.

De bel betekent op zichzelf niks. De bel is gewoon een feit. Een gegeven. De bel wórdt pas een probleem, als we die koppelen aan de wens een ongestoorde avond te beleven. Want, laten we wel wezen, stel we zaten eenzaam en alleen te wachten tot er eindelijk eens iemand langs zou komen, dan was de bel het ‘het probleem’

geweest, maar juist ‘de bedoeling’.

Waarom is dit inzicht nou zo belangrijk? Omdat we bij elk probleem waar we mee te maken krijgen, geneigd zijn naar de buitenwereld te kijken. We hebben het gevoel dat problemen dingen zijn die ons ‘overkomen’. Alsof wij onbevlekt en onschuldig zouden zijn en de wereld om ons heen voortdurend allerlei problemen in onze schoot kiepert. Bij nadere bestudering is het zo dat onze verwachtingen maken dat we een feit als probleem ervaren.

Het goede nieuws is: de feiten kunnen we niet veranderen, maar onze verwachtingen wel. Het aardige is: zodra we de gedachte los kunnen laten wat er volgens ons zou ’moeten’ zijn, we vaak voor het eerst zien wat er zou-kunnen-zijn, Wat de bel betreft: misschien is het wel een oude geliefde. Of postcodemiljoenenkanjerloterij met een straatprijs van zes miljoen belastingvrij inclusief een gloednieuwe BMW. Afgetankt. Ready to go. Overigens. Het kan natuurlijk ook de deurwaarder zijn. Of de belastingdienst. Die juist de auto komt vorderen. Dat is nou net de ellende. Je weet het niet.

Bestuur 2017

Voorzitter : Wouter Jan Boschman

Secretaris : Yvonne Hassink

Penningmeester : Marchel Mulderij

2016

HET JAAR VAN DE WATERGEUZEN 

2016 wordt het jaar van de watergeuzen. Met de inname van Den Briel in 1572 markeerden de watergeuzen het begin van de 80 jarige oorlog en zetten zij zichzelf als vrijheidsstrijders op de kaart. Een thema boordevol historie, heroïek, symboliek en actie. Kortom; volop aanknopingspunten om de strijd met elkaar aan te gaan om er weer een fantastisch jaar van te maken en zodoende nieuwe leden aan de kamer te kunnen binden.

Bestuur 2016

Voorzitter : Arnold Eijlander

Secretaris : Joachim van Olst

Penningmeester : Linda van Schoonhoven

CoCo : Zwier van der Weerd

2015

KRAFTWERK Vol energie !

Het jaarthema waarvoor het bestuur 2015 heeft gekozen is Kraftwerk ‘vol energie’!. Als Duitse vertaling van krachtcentrale staat het bestuursjaar voor het leveren van positieve energie door de doelstellingen die we als kamer hebben op een zo efficiënt mogelijke wijze te behalen. Door formelen te combineren met commissie vergaderingen zal het lidmaatschap aan de juniorkamer minder tijd moeten gaan kosten. We gaan inzetten op het werven van nieuwe kamerleden zodat we met frisse ideeën energievol de toekomst in gaan. Wij zijn daarmee een voorbeeld voor JCI Nederland en laten zien dat wij uitgaan van Visie !

Kraftwerk als krachtterm is niet zomaar gekozen. Kraftwerk staat ook bekend als Duitse band uit de jaren ’70 en ’80 van elektronische muziek en wordt gezien als één van de meest invloedrijke bands van de moderne popmuziek. Desondanks kent de groep nauwelijks een breed publiek, laat staan dat de band veel top 40 noteringen heeft gehad. Het bijzondere aan Kraftwerk is dat zij onder de radar werken en geheel uitgaan van eigen krachten zonder commercieel te zijn. Dit hebben zij misschien wel tot het extreme doorgevoerd, wat getuigt van zelfbewustheid en doorzettingsvermogen. Creativiteit wordt binnen de band met een hoofdletter geschreven. Muziekinstrumenten zijn in eigen huis bedacht en ontwikkeld, en de muziek die hiermee is gemaakt is ten alle tijden vernieuwend geweest.

Als kamerlid mag je Kraftwerk uiteraard op je eigen creative wijze interpreteren, maar het wordt door het bestuur zeker op prijs gesteld als je de kamervisie 2015 draagt. Wees creatief en positief, deel de visie om efficient projecten te organiseren en laat de kamer groeien !

Het bestuur is tijdens de formelen herkenbaar aan een rood overhemd met zwarte ‘krawatten’ , dit als knipoog naar de muzikanten van Kraftwerk.

Bestuur 2015

Voorzitter : Marchel Mulderij

Secretaris : Frank Zonneveld

Penningmeester : Matthias Achterkamp2015

2014

Toggle Content goes here